Different language? See the footer for translations.
Dubbele koppeling
Wil jij ook iedere start van je race goed uit de startblokken komen maar heb je maar 1 koppelingspedaal? Ik heb de oplossing voor je gevonden.
Er is een manier om een dubbele koppeling te maken zonder dat je een duur stuur nodig hebt met 2 analoge koppelingsflippers.
Wat heb je wel nodig?
Het enige wat je nodig hebt is een pedalen set met 1 koppelingspedaal en een knopje op je stuur dat je wil inzetten als 2e koppeling.
De configuratie uitleg:
Om te beginnen starten we iRacing op in een willekeurige test sessie met een willekeurige auto. Ik had veel moeite met de Radical SR8 dus die gebruik ik als voorbeeld.
Tevens maak ik gebruik van een CSL elite stuur met CSL elite 3 pedalen set maar met ieder ander stuur is deze methode ook mogelijk.
Als je in de iRacing test sessie zit controleer je eerst of je in het “options” scherm een vinkje aan hebt bij “Use custom controls for this car”.
Als je dit hebt aangevinkt wordt er in je “setups” map (Mijn Documenten\iracing\setups\<de auto waar je mee rijdt>) een bestandje aangemaakt die heet “joyCalib.yaml”.
Ook gaan we in iRacing een knopje instellen voor de 2e koppeling. Ga in het “options” scherm naar het tabblad “controls” en daarin zie je links bovenin ergens “Second Clutch”.
Stel hier een knop op je stuur voor in.
Nu zoeken we het joyCalib bestandje even op en openen deze met een texteditor (notepad of notepad++). Dit kun je gewoon doen terwijl je iRacing sessie open staat door een keer op het Windows vlaggetje op je toetsenbord te drukken en naar deze map toe te gaan of via ALT+TAB en dan naar de map toe gaan. Zo laat je iRacing op de achtergrond gewoon open en hoef je niet na iedere aanpassing iRacing opnieuw te laden.
In het bestandje “joyCalib.yaml” vind je de configuratie van je stuur en pedalen en 1 regel is belangrijk voor het configureren van de dubbele koppeling en dat is de regel die begint met “CalibMin:” bij je koppelingspedaal.
Soms is het wat lastig om uit te vinden welke regels bij welk pedaal horen en soms is dit kinderlijk eenvoudig. In mijn geval met de CSL elite is het erg makkelijk want dat ziet er als volgt uit:
We gaan een aanpassing maken aan de “CalibMin:” regel die dus staat bij ons koppelingpedaal. Dit getal staat standaard waarschijnlijk op “0” en dit gaan we aanpassen naar een “-” getal.
Ik heb dit voor mijn pedalen al uitvoerig getest en bij de Radical is dit bij mij “-80000” geworden. Dus zo:
Nadat je dit hebt aangepast druk je CTRL + S om op te slaan (of ga je naar bestand en dan save) en ga je terug iRacing in.
Om iRacing dit aangepaste bestandje te laten verversen klik je op “pedals” en LET OP!! daarna direct op “Back” zonder dat je een pedaal hebt ingedrukt en dan op “Exit Wizard”.
Als je een pedaal aanraakt in dit scherm wordt je joyCalib aanpassing weer overschreven dus dat moeten we niet hebben.
Als je de bovenstaande handelingen hebt uitgevoerd kun je je dubbele koppeling gaan testen.
Het knopje wat je hebt ingesteld als “Second Clutch” zorgt er voor dat je koppeling 100% ingedrukt wordt en je koppelingspedaal is nu ingesteld op het Bitepoint van je koppeling.
Hou zowel je koppelingspedaal als je second clutch knopje ingedrukt, zet de auto in de eerste versnelling en geef vol gas. Laat nu alleen het knopje los en de auto zal wegrijden (als het goed is erg snel zonder wheelspin). Na enkele tellen kun je nu je koppelingspedaal op laten komen en zo meester je elke start.
Als het “bitepoint” van je koppeling niet goed is moet je in het tekst bestandje de negatieve waarde aanpassen (hoger of lager) en het bestandje weer opslaan. Vervolgens weer op “pedals” klikken in je options menu en de wizard gelijk weer afsluiten en dan weer testen.
Zo kun je dus een dubbele koppeling configureren zonder dat je een stuur hebt met 2 analoge koppelingshendels.
Mocht er iets nog onduidelijk zijn neem dan gerust contact met on op via mail of join onze Discord server. Succes!
No Comment
You can post first response comment.